söndag 28 juni 2009

Draft-tankar

Vilken härlig svensk storslam det blev på draften i fredags.

Blev som väntat Tavarea som valdes först, och jag var faktiskt inte helt säker på att Victor skulle väljas därnäst. Hade nämligen hört från några scouter jag pratat med att Hedman faktiskt halkat ner lite på rankingen!

Så desto roligare att han blev 2:a och jag tror att Tampa blir ett väldigt passande lag för Victor. Dom har redan ett par storstjänor och en supertalang i Stamkos så pressen kommer absolut inte bara ligga på svensken. Här har han oxå ett lag som med rätt vägledning kan vara med uppe bland dom riktigt stora om ett par tre år. Men tills dess har dom iof oxå mycket att fixa. Målvaktssidan känns inte helt bra och backuppsattningen måste breddas med mer än Victor! Även framåt behövs det röras om lite men inte så himla mycket, där gäller det att få fart på dom stöttepelare man redan har.

Självklart kommer Hedman ta plats, och jag tror på en riktigt skaplig debutsäsong för den store svensken. Drygt 21 min speltid i snitt, +6 och 34p.

Önskar ödmjuke Victor all lycka och kan bara säga. Nu får du vänja dig med riktiga lyxhotell! Han var nämligen mäkta imponerad av hotellet vi båda bodde på under final 3 i Pittsburgh. Till saken hör att NHL-lagen bodde betydligt betydligt bättre. Så Victor, du får nog tyvärr vänja dig.......
---
Ekman-Larsson då? Spännade men jag har faktiskt ingen aning om han klarar ett steg över direkt. Såg honom och hans Leksand alldeles för få gånger för att ge ett trovärdigt utlåtande. Men om jag får gissa så sätter Gretzky honom i växthuset ytterligare en säsong innan han plockar över honom till Arizona.
---
dom andra 5 svenskarna i första rundan tror jag gör bäst i att stanna här hemma ytterligare nån säsong. Har sett att Pääjärvi-Svensson kanske är sugen att sticka över. Förstår honom men man ska aldrig underskatta förtroende! I timrå kommer han få ta ett stort stort ansvar den här säsongen och det tror jag kommer ge honom mer än att hoppa mellan 4 min speltid i NHL och anpassning i AHL.
---
En kille lite längre ner som jag tror kan gå en ljus framtid till mötes är Jacob Silvferberg. Brynäs yngling är en sån där kille som Micke Samuelsson so med rivig skridskoåkning och ett bra skott mycket väl kan slå sig in i en 2:a eller 3:e kedja om ett par år.
---
Kul iaf med rekordet 7 svenskar i första rundan, hoppas det fortsätter på den inslagna vägen. Och förresten tack Tommy Boustedt för den här utvecklingen.y

Inga kommentarer: