tisdag 7 april 2009

Vet du hur det funkar?

Den 18:e juni är det NHL awards i Las Vegas. En del priser är givna medan andra ska röstas fram. Här kommer förklaringar på den andra kategorin. Kom ihåg att det bara är grundserien som gäller. Heart Trophy:
Den spelare som anses viktigast för sitt lag!

utses: En kommité av journalister från alla NHL-städer röstar.

Tänkbara kandidater: Evgeni Malkin, Alexander Ovechkin, Zack Parise, Pavel Datsyuk.

Vinnare tycker jag. Malkin eller Ovechkin!
---
Vezina Trophy:
Ligans bäste målvakt.

utses: Av alla 30 lags GM.

Tänkbara kandidater. Tim Thomas, Evgeni Nabokov, Steve Mason, Niklas Backström och kanske men troligtvis inte Henrik Lundqvist.

Vinnare tycker jag. Thomas
---
Norris Trophy:
Ligans bäste back. Den spelare som visar störst all-round-repertoar.

utses: PHWA (Professional Hockey Writers' Association) röstar. Alltså hockeyskribenterna.

Tänkbara kandidater. Zdeno Chara, Mike Green, Dan Boyle, Shea Weber, Nicklas Lidström.

Vinnare tycker jag: Green
---
Calder Trophy:
Årets Rookie. (Rookie är den som inte spelat mer än 22 NHL-matcher tidigare)

utses: Liksom Norris Trophy av PHWA.

Tänkbara kandidater: Pekka Rinne, Steve Mason, Drew Doughty, Bobby Ryan, Kris Versteeg.

Vinnare tycker jag: Mason
---
Selke Trophy:
Bäste defensive forward.

utses: Även detta pris röstas fram av PHWA.

Tänkbara kandidater: Pavel Datsyuk, Mike Richards, Ryan Kesler, Patrick Marleau och Henrik Zetterberg.

Vinnare tycker jag: Datsyuk
---
Jack Adam´s Award:
Den tränare som mest bidragit till sitt lags framgångar.

utses: Av representanter för NHL Broadcasters' Association, som i en omröstning tar fram vinnaren.

Tänkbara kandidater: Claude Julien, Brent Sutter, Todd McLellan, Barry Trotz, Ken Hitchcock.

Vinnare tycker jag: McLellan (Sharks)

Inga kommentarer: